VBRO

Fietsendienst van Stad Brugge verhuist naar een nieuwe locatie

De fietsendienst van Stad Brugge heeft een nieuwe locatie. Na acht jaar aan de Lodewijk Coiseaukaai verhuisde de dienst begin maart naar een loods in de Vaartdijkstraat. In deze loods werden de opgehaalde fietsen al vijf jaar gestald, maar voortaan zal ook de administratieve afhandeling en permanentie hier plaatsvinden.

Fietsen komen op verschillende manieren terecht in de loods van de fietsendienst. Fietsen die langer dan vier weken onaangeroerd blijven staan in de openbare ruimte, worden opgehaald door de fietsendienst en de gemeenschapswachten. Ook meldingen van burgers over achtergelaten fietsen worden opgevolgd. Daarnaast zorgt Groep Intro voor het beheer van de fietsenstalling aan het station en brengen ze maandelijks de te lang geparkeerde fietsen over naar de loods. In deze loods gelden duidelijke procedures, zo worden fietsen met een label waaraan er een rijksregisternummer is gekoppeld terugbezorgd aan de eigenaar, fietsen in goede staat worden drie maanden bijgehouden, terwijl fietsen in slechte staat één maand in bewaring blijven. Na drie maanden gaan herbruikbare fietsen naar de fietsherstelplaats van Groep Intro, waar ze worden opgeknapt en opnieuw te koop worden aangeboden. Burgemeester Dirk De fauw: “De fietsendienst speelt een cruciale rol in het mobiliteitsbeleid van onze stad. Door het ophalen, registreren en terugbezorgen van achtergelaten fietsen zorgen we voor een nettere stad, maar stimuleren we ook het hergebruik van fietsen. Met de verhuis naar deze nieuwe locatie kunnen we deze dienstverlening nog efficiënter organiseren.”

Digitalisering van de fietsendienst

Om dit hele proces efficiënter te beheren, ontwikkelde de ICT-dienst van Stad Brugge een nieuwe software. Dit systeem digitaliseert de administratie en wordt vanaf dinsdag 1 april in gebruik genomen. Schepen van ICT en smart city Pieter Marechal: “Dankzij deze digitale tool kunnen we de opvolging van fietsen veel sneller en accurater laten verlopen. Dit betekent minder papierwerk, een vlottere registratie en vooral een betere service voor onze inwoners. De integratie van technologie in stadsdiensten helpt ons om Brugge slimmer en efficiënter te maken.” Dankzij de efficiënte werking van de fietsendienst worden jaarlijks duizenden fietsen opgehaald, geregistreerd en indien mogelijk terugbezorgd aan hun eigenaar. Enkele cijfers die dit duidelijk maken voor 2024:

  • Er werden 1.210 fietsen opgehaald aan het station, 897 fietsen werden opgehaald op het openbaar domein.
  • Er werden 576 aangiftes van gestolen fietsen ingediend.
  • Er kwamen 1.690 aanvragen voor fietslabels binnen.
  • Van de 149 terugbezorgde fietsen konden er 113 dankzij het fietslabel aan de eigenaar worden gekoppeld.

Een fietslabel aanvragen kan eenvoudig via https://www.brugge.be/formulieren/label-fiets-aanvragen of ter plaatse in het fietspunt aan het station.

Foto: Persdienst Stad Brugge

VBRO-Trotsplaat

VBRO-Trotsplaat