Voetbal is verreweg de populairste sport ter wereld, met miljoenen voetballiefhebbers die jaar na jaar naar stadions over de hele wereld trekken. Nog meer mensen volgen de wedstrijden week na week op hun televisie of smartphone. Voetbal wordt met passie gespeeld van Australië tot Zuid-Amerika, van Azië tot Europa, en onverwachte wedstrijdresultaten zorgen voor zowel positieve als negatieve verrassingen.
Het is dus geen wonder dat wedden op football erg populair is onder fans. Ze nemen een grote plaats in bij de aanbieders van weddenschappen, omdat ze spanning en sensatie beloven. Dit geldt niet alleen voor binnenlandse competitiewedstrijden, maar ook voor internationale wedstrijden. Wij hebben zeven redenen geanalyseerd waarom voetbalweddenschappen duidelijk de toon zetten in de sportsector en de meeste ruimte innemen op de wedmarkt.
Reden 1: Voetbal heeft een grote populariteit
Geen enkele sport is zo populair als voetbal. Voor veel mensen draait een groot deel van het leven om “Koning Voetbal”. Elk weekend volgen veel mensen in bijna elk land ter wereld de kampioenswedstrijden. Of het nu thuis, in het stadion of op sociale media is, er is week na week genoeg om over te praten. Ook onder collega’s wordt er binnen de week gediscussieerd, ongeacht of de wedstrijd van het favoriete team is gewonnen of niet.
Voetbal is alomtegenwoordig, net zo geliefd bij jongeren als bij senioren tot op hoge leeftijd. Iedereen kan en wil meespelen, is soms coach van een club of soms bondscoach. Deze populariteit slaat onvermijdelijk over op de sportweddenschappen van de aanbieders en is een zwaarwegende reden waarom voetbal ook bij sportweddenschappen nummer 1 is.
Reden 2: Voetbal is een eenvoudig spel
In vergelijking met veel andere sporten is voetbal altijd een eenvoudig spel geweest dat kinderen van jongs af aan begrijpen. Vanaf ongeveer vijf of zes jaar wordt voetbal georganiseerd, en vaak, vooral op het platteland, gaan kinderen dan naar dezelfde schoolklas en trainen ze samen in de verschillende jeugdteams. Ook al zorgt de interpretatie van de regels inzake handbal in het strafschopgebied en buitenspel soms voor enige verwarring, niemand heeft een lange introductie in deze sport nodig.
Dit is ook de reden waarom veel kinderen voetbal verkiezen boven andere sporten. Het eenvoudige begrip van de sport is ook een reden waarom veel liefhebbers van weddenschappen hun weddenschappen op voetbal plaatsen. Want net als het spel zelf is wedden op voetbal eenvoudig uit te leggen.
Reden 3: Voetbal heeft een hoge identificatiefactor
Er is geen andere sport waarmee mensen zich zo identificeren als met voetbal. Dat begint al in de vroege jeugd. Veel ouders nemen hun kinderen mee naar het voetbal, gezinsvriendelijke spaaracties in menig stadion maken het bezoek betaalbaar. Dankzij de bijzondere stadionsfeer groeit het enthousiasme voor deze sport al op jonge leeftijd. De kinderen in de jeugdteams lopen elke wedstrijd met trots tegemoet, en in de meeste gevallen blijft deze identificatie hun leven lang bestaan.
Of het nu gaat om posters, truien of sjaals, merchandisingartikelen van favoriete spelers en teams zijn tegenwoordig welkome cadeau-ideeën voor verjaardagen of andere gelegenheden. Deze levende liefde voor het voetbal heeft ook gevolgen voor het wedgedrag. Met een wedtip denken mensen een goede kans te hebben om te winnen, vooral bij voetbal, omdat dit de sport is die zij het beste kennen.
Reden 4: Het wereldwijde bereik is enorm
Voetbal wordt over de hele wereld gespeeld, het mondiale bereik is enorm. Vandaag zijn 211 landen lid van de wereldbond FIFA, verspreid over de continenten Australië en Oceanië, Azië, Amerika, Afrika en Europa. Het enorme wereldwijde bereik is ook de aanbieders van weddenschappen niet ontgaan.
Tegenwoordig is het mogelijk om te wedden op voetbalwedstrijden in verre landen en zo een overzicht te krijgen van de competities daar. De wereldwijde belangstelling voor voetbal betekent ook dat geen enkele aanbieder van weddenschappen zonder deze sport kan.
Reden 5: De grote media-impact
Voetbal heeft een enorme media-impact en staat voortdurend op de agenda. Van alle sporten op vrije en betaaltelevisie krijgt voetbal veruit de meeste aandacht, te meten aan de uitzendtijden en het aantal uren dat voetbal wordt uitgezonden. Naast de zuivere voetbalwedstrijden is er een groot aantal talkshows waarin presentatoren en deskundigen over voetbal discussiëren. De pers is geen uitzondering.
In sportbladen, maar ook in de dagbladen in het sportkatern is de meeste ruimte gereserveerd voor voetbal. In de sociale media praten de meeste mensen over voetbal, doen ze verslag van hun stadionervaringen, delen ze posts van hun sterren. Deze mediabelangstelling blijft ook bij de aanbieders van weddenschappen niet onopgemerkt, zodat meer dan bij andere sporten in de hoogste competities weddenschappen kunnen worden afgesloten, niet alleen op wedstrijden in de hoogste divisie van een land.
Reden 6: De bekendheid van veel sterren
Bijna alle voetballiefhebbers vinden sommige clubs en spelers leuker dan andere. Hoewel voetbal een teamsport is, zijn er altijd sterren die op en vaak ook buiten het veld de krantenkoppen halen. Fans van Cristiano Ronaldo, Messi of Mbappe volgen de wedstrijden van hun idolen bijzonder aandachtig en nemen deel aan hun gepubliceerde bijdragen op sociale media.
Ook ploegen als Real Madrid of Liverpool FC hebben tegenwoordig veel fans die voor hun favoriete team juichen. Deze bijzondere belangstelling is ook merkbaar op de wedmarkt. De weddenschappen brengen de fans nog dichter bij hun idolen en favoriete teams en bovendien lonkt de een of andere overwinning, die bij de fans nog meer gewicht in de schaal legt als de club van het idool of het favoriete team heeft gewonnen en men daarop heeft gewed.
Reden 7: Veel nationale en internationale competities
In de voetbalsport worden jaarlijks vele competities gehouden. Naast de kampioenschaps- en bekerwedstrijden zijn er veel internationale wedstrijden op elk continent. Daarnaast vullen ook internationale wedstrijden de voetbalkalender. Over de hele wereld worden talrijke kwalificatiewedstrijden voor de FIFA-wereldbeker gespeeld.
Het grote aantal competities en wedstrijden betekent dat aanbieders van weddenschappen de grootste selectie van wedstrijden in de sport kunnen aanbieden. Het aanbod van weddenschappen op een wedstrijd is navenant groot, zonder het overzicht te verliezen. Voor betere kansen kunnen verschillende weddenschappen ook met elkaar gecombineerd worden.