VBRO

Vijf Nederlandstalige nummers van Surinaamse artiesten

Suriname is natuurlijk eeuwenlang een kolonie van Nederland geweest. Dit was namelijk het geval tussen 1667 en 1975. In die periode is er een afwisselende muziektraditie ontstaan. Deze genre bevat elementen van allerlei diverse culturen. Ook heeft dit gezorgd voor veel Nederlandstalige nummers. Hier is de rapper Typhoon natuurlijk een perfect voorbeeld van, dit is een artiest die iedereen eigenlijk wel kent. Bovendien is deze Nederlandstalige muzikant inmiddels te zien in de reclame van T-Mobile in Nederland. Vijf andere nummers in de Nederlandse taal van een Surinaamse muzikant kun je hieronder vinden. 

 

Een Pot, geen Zebra tas, Met Bonen van Lieve Hugo

Julius Theodoor Hugo Uiterloo zul je naar alle waarschijnlijkheid beter kennen als Iko en Lieve Hugo. Uiterloo leefde tussen 1932 en 1975. In deze periode werd hij gezien als The King of Kaseko. Kaseko is dé muziek van Suriname, waar je heerlijk op kunt dansen. Het heeft dan ook diverse invloeden uit Latijns-Amerika. Dankzij artiesten als Lieve Hugo kreeg kaseko toch ook een Nederlands sausje. Een Pot Met Bonen is hier een heel goed voorbeeld van, wat een oud-Nederlandstalig volksliedje is uit de 19e eeuw. Geen Zebra tas vol bonen dus!

 

Mi Lobbie Paramaribo, of toch Herschel, van Max Woiski Sr.

Kaseko is dus echt dé muziek van Suriname. De artiesten in deze genre zongen met name in het Nederlands en Engels, maar ook zijn er liedjes in de volkstaal Sranantongo uitgebracht. Dit mag dus ook niet ontbreken in deze lijst, al is het geen Nederlandstalig liedje. Max Woiski Sr. opende een club in Amsterdam al in 1940. In Mi Lobbie Paramaribo verklaarde hij zijn liefde voor zowel Amsterdam als Rotterdam, al zou zijn liefde voor Paramaribo ook altijd blijven. Net zoals mensen ook altijd zullen blijven houden van de tassen van Cowboysbag dus. Woiski Sr. is helaas overleden in 1981 op 70 jarige leeftijd. 

 

Ine Miene Mutte van Max Nijman

Max Nijman wist door het eeuwenoude liedje Ine Miene Mutte opnieuw uit te brengen de Nederlandse muziekgeschiedenis nieuw leven in te blazen. Dit nummer bestaat natuurlijk uit de zogeheten vraag en antwoord zang die in erg veel nummers in de kaseko genre opduikt. Naast de Nederlandse cultuur van liedjes heeft ook de westerse popmuziek invloed op Nijman, die helaas in 2016 overleed op 74 jarige leeftijd in Leiderdorp. Deze Surinaamse zanger is bovendien beroemd door Adjossi, een echte tranentrekker. Het is namelijk een gevoelig levenslied waarin Nijman’s heldere stem ondersteund wordt door elektrische gitaar en orgel.

 

Sanga Banga van Max Woiski Jr. en zijn schoudertas

Net zoals zijn vader Max Woiski Sr. wist ook Max Woiski Jr. het goed te doen met Nederlandse volksliedjes. In ‘t Groene Dal, In ‘t Stille Dal is hier een goed voorbeeld van. Nog leuker is zijn bewerking, samen met zijn band en schoudertas, van het intro nummer van De Fabeltjeskrant. Het is dan ook niet vreemd dat Woiski Jr. veel met televisie had. Hij veroverde bijvoorbeeld zijn eigen programma Mackintosh, wat vernoemd was naar zijn officiële achternaam. Woiski Jr. is de vader van zangeres Lils Mackintosh. 

 

Wasmasjien van de band Trafassi

Inmiddels is al een paar keer genoemd dat kaseko dé muziek van Suriname is. Hierdoor is de kans groot dat jij als Nederlandstalige liefhebber ook al wel eens een liedje in deze genre hebt gehoord. Naar alle waarschijnlijkheid zal dit Wasmasjien zijn geweest, wat echt een enorme hit werd. Dit nummer komt uit 1985 en is gemaakt door Trafassi. Dit is de band van Edgar Burgos, wat een neef is van de eerder genoemde Lieve Hugo. Wasmasjien heeft onder andere 8 weken lang in de Nederlandse Top 40 gestaan. 

VBRO-Trotsplaat

VBRO-Trotsplaat