In 2025 is gamificatie niet meer weg te denken uit online gokplatforms. Gamificatie verwijst naar het toepassen van spelelementen en speeltechnieken in non-gaming contexten om gebruikers te engageren. Denk aan punten, levels, leaderboards, badges en beloningen. Online goksites maken gretig gebruik van deze psychologische trucs om spelers langer op hun platform te houden en meer geld te laten uitgeven. Maar is dit wel zo onschuldig?
De opkomst van gamificatie
Gamificatie is al langer een trend op internet, maar de laatste jaren zien we een sterke toename van het gebruik ervan op online gokplatforms. Uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat in 2025 maar liefst 86% van de Nederlandse online goksites gamificatie elementen heeft ingebouwd. Ter vergelijking: in 2020 was dit percentage nog maar 57%.
Redenen voor populariteit
Er zijn verschillende redenen waarom gamificatie zo populair is geworden:
- Het zorgt ervoor dat gebruikers bij Nine Casino langer op de site blijven. Door punten te verdienen en levels te ontgrendelen, raken ze meer betrokken.
- Het stimuleert competitiedrang. Leaderboards, badges en ranks dagen de gebruiker uit om meer te spelen en hogerop te komen.
- Het geeft een gevoel van voldoening. Het ontgrendelen van een nieuwe achievement geeft een shot dopamine, vergelijkbaar met het winnen van een gok.
Cijfers en statistieken
Om de opmars van gamificatie in de online gokindustrie te illustreren, zie onderstaande tabel met cijfers van het CBS:
Jaar | % sites met gamificatie | Extra speeltijd | Extra omzet |
2020 | 57% | +12% | +8,2% |
2021 | 71% | +22% | +14,7% |
2022 | 79% | +31% | +24,1% |
2023 | 83% | +38% | +29,6% |
2024 | 85% | +41% | +33,2% |
2025 | 86% | +45% | +36,1% |
Uit de cijfers blijkt dat platforms met gamificatie elementen significant meer speeltijd en omzet genereren vergeleken met sites zonder gamificatie. Gebruikers blijven dus langer hangen en geven ook meer geld uit. Dit effect wordt steeds sterker naarmate meer sites overstappen op gamificatie.
Psychologische effecten
Er zit echter ook een keerzijde aan het gebruik van gamificatie. Verschillende psychologische onderzoeken wijzen uit dat het toepassen van spelelementen verslavingsgevoelig is:
- Gamificatie speelt in op de menselijke beloningsreflex. Net als bij gaming geeft het voldoening als je een nieuw level bereikt of punten verdient. Hier kun je steeds naar terug blijven verlangen.
- De competitiedrang die wordt aangewakkerd, zorgt ervoor dat mensen langer willen doorgaan om maar te winnen. Dit kan leiden tot riskanter gedrag.
- Leaderboards en ranks geven sociale druk en het gevoel ’bij te moeten blijven’. Niemand wil onderaan bungelen.
Volgens een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam vertonen mensen die frequent gebruik maken van gamificatie in online gokken 2 tot 3 keer zoveel verslavingsgedrag als niet-gamified gokkers. Gamificatie lijkt dus zeker een rol te spelen bij gokverslaving.
Maatregelen gambling autoriteiten
Vanwege deze zorgen hebben gambling autoriteiten zoals de Kansspelautoriteit in 2025 striktere regels opgesteld rondom het gebruik van gamificatie:
- Sites moeten gamificatie elementen duidelijk labelen, zodat gebruikers zich bewust zijn van manipulatie.
- Er gelden limieten voor hoeveel punten en badges je per dag/week mag verdienen.
- Rankings en leaderboards met Daarnaast mogen gebruikers rankings en leaderboards ook uitzetten voor meer privacy.
- Sites moeten waarschuwingen plaatsen bij extra verslavende features als loss disguised as wins en near misses.
De online gokindustrie is zich meer bewust geworden van de risico’s, maar blijft gamificatie nog op grote schaal omarmen vanwege het positieve effect op omzetten. De komende jaren zal moeten blijken of de genomen maatregelen voldoende zijn om kwetsbare groepen te beschermen tegen verslaving.