Er wordt heel veel gesproken over online marketing. SEO, adverteren via Google, we kennen het allemaal ondertussen wel. Maar hoe zit het eigenlijk met alle varianten van offline marketing? Waar is de tijd gebleven dat we gewoon gingen flyeren op straat of bij een beurs? Is dat eigenlijk nog wel zinvol? Als je je dit afvraagt, dan kunnen we je gelijk uit die illusie halen. Offline marketing is namelijk nog altijd ongekend populair en is geen enkele reden waarom dit ondergesneeuwd zou kunnen worden door online marketing.
Integendeel zelfs: folders drukken, brochures maken, adverteren via televisie of in de krant, het zijn allemaal manieren om jouw bedrijf nog verder op de kaart te zetten. Een combinatie tussen online marketing en offline marketing is het beste wat je voor jouw bedrijf kunt doen. Nog altijd niet overtuigd? Hieronder volgen drie redenen waarom je juist in deze tijd nog altijd voor offline marketing moet kiezen.
Creëer meer naamsbekendheid en vertrouwen
Het is een feit dat je middels offline marketing veel langer in de gedachten van mensen blijft hangen. Ze komen – als je het op de juiste manier aanpakt – ook veel vaker met jouw bedrijf in aanraking. Denk bijvoorbeeld aan de posters die een week in de bushalte blijven hangen. Elke keer dat jouw doelgroep met de bus rijdt, komen ze hier langs. Misschien nemen ze de boodschap van de poster niet heel bewust in zich op, maar het brein registreert dit toch wel.
Als zij vervolgens een keer met jouw diensten of producten in aanraking komen, zullen ze onbewust de huisstijl en het logo van je bedrijf herkennen. Dit zorgt voor vertrouwen. De consument gaat immers sneller met iemand in zee die ze herkennen en die vertrouwen bij hen oproept.
Door de juiste combinatie tussen offline marketing en online marketing te vinden, kunnen deze twee elkaar versterken en gegarandeerd voor meer naamsbekendheid zorgen.
Meer tastbaar
Nog een groot voordeel van offline marketing is dat het veel meer tastbaar is. Als je een flyer geeft, dan zal deze vastgehouden worden en wellicht meegenomen worden. Misschien ligt het thuis ook nog wel een tijdje op de keukentafel of bij de kranten. Dat lijkt misschien weinig uit te maken, maar hierdoor wordt de consument hier wel steeds vaker aan blootgesteld. Bovendien voelt het minder vluchtig. Een snelle advertentie voordat een video begint, wordt meestal direct weggeklikt en verder niet meer over nagedacht. Bij een tastbare vorm van marketing is dit niet het geval.
Uniek
Juist doordat steeds meer bedrijven en webshops inzetten op online marketing, zien we dat offline marketing weer uniek wordt. Waar voorheen bijna elk bedrijf wel aan het flyeren was, zien we dit tegenwoordig toch stukken minder vaak gebeuren. Hierdoor word je weer origineel als je dit doet en wordt het ook meer gewaardeerd door de doelgroep. Mensen willen niet constant data om de oren krijgen. Offline marketing is een zeer gewenste afwisseling hiervan.